اطلاعات مفید

فهرست مطالب

ویزا و اقامت همراه

ویزای توریستی برای خانواده دانشجو

این ویزا برای اعضای درجه یک خانواده دانشجویی که مقیم ایتالیا است صادر میشود. فامیل درجه یک شامل: همسر ، فرزند ، پدر و مادر ، خواهر و برادر ، پدر و مادر بزرگ میشود و دانشجو تا زمانی که کارت اقامت معتبر دارد و منقضی نشده است میتواند برای افراد مذکور دعوتنامه صادر کند تا خانواده او با دریافت ویزای توریستی برای دیدار او به ایتالیا سفر کنند.

اقامت همراه یا الحاق خانوادگی

ایتالیا یک مقصد محبوب برای مهاجران خارجی با هدف کار ، تحصیل و اقامت است ، اما یک مشکل برای بسیاری از مهاجران دوری از خانواده است. ایتالیا هم مثل بسیاری از کشورهای مهاجر پذیر برای رفع این مشکل به اعضای اصلی خانواده مهاجران ویزا و اقامت همراه میدهد.  همسر و فرزند زیر 18 سال دانشجو یی که مقیم ایتالیا است میتوانند اقامت ایتالیا را با عنوان همراه یا الحاق به خانواده دریافت نمایند.

شرایط دریافت اقامت برای همراهان دانشجو

اقامت فقط شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجو میشود

خود دانشجو و یا همسر و فرزندش که درخواست اقامت میکنند نباید اقامت و یا شهروندی از یک کشور اروپایی دیگر داشته باشند.

اقامت همراه به خانواده دانشجویانی تعلق میگیرد که حداقل اقامت یک ساله دارند.

محل سکونت دانشجو باید مساحت و استاندارد لازم برای سکونت دانشجو خانواده او را داشته باشد.

داشتن پول کافی در بانک ایتالیا برای پوشش هزینه یک ساله خود و اعضای خانواده.

روش های دریافت اقامت همراهان دانشجو

پروسه اقامت در ایتالیا با ویزای توریستی: در این روش همراهان از طریق دعوتنامه توریستی دانشجو یک ویزای توریستی از سفارت ایتالیا میگرند و وقتی وارد ایتالیا شدند درخواست اقامت الحاق خانوادگی میکنند.

پروسه اقامت از طریق سفارت ایتالیا در تهران: دانشجو برای خانواده خود در ایتالیا درخواست اقامت میکند و زمانی که مجوز دولت ایتالیا به نام نولا اوستا به سفارت ایتالیا در تهران ارسال شد ، خانواده دانشجو درخواست ویزای الحاق از سفارت ایتالیا  میکند که یک ویزای یک ساله ملی و نوع D است. با داشتن این ویزا و سفر به ایتالیا پروسه دریافت کارت اقامت را در ایتالیا ادامه میدهند.

اقامت بعد از تحصیل

اعتبار اقامت دانشجویی یک ساله است و در طول دوره تحصیل هر سال با گذراندن تعدادی واحد درسی و ثبت نام سال جدید تمدید میشود و پس از اتمام دوره تحصیل دیگر با عنوان اقامت دانشجویی تمدید نمیشود ، اما برای کسانی که میخواهند در ایتالیا بمانند مهم است بدانند از چه روش هایی میتوانند اقامت خود را تمدید کنند و در نهایت اقامت دائم ایتالیا را بگیرد. ما در اینجا در مورد تمدید اقامت توضیح میدهیم.

اقامت در انتظار کار

پس از فارغ التحصیلی و در فاصله زمانی از 60 روز قبل تا 60 روز بعد از تاریخ انقضای آخرین کارت اقامت تحصیلی متقاضی میتواند درخواست اقامت در انتظار کار ارائه دهد و یک اقامت یک ساله بگیرد و نهایتا اگر در این مدت یک سال قراداد کاری داشت میتواند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کند.

تمدید اقامت از طریق کار

اگر در هنگام تحصیل و یا بعد از اتمام تحصیل دانشجو شغلی پیدا کند و قرارداد کاری با حداقل 20 ساعت در هفته و حداقل 6 ماهه داشته باشد میتواند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل نماید

تمدید اقامت با ادامه تحصیل

پس از اتمام یک مقطع تحصیلی و ثبت در هر مقطع و هر رشته ای اقامت تمدید میشود

تمدید اقامت از طریق ازدواج

ازدواج با شهروند ایتالیایی یا خارجی که اقامت ایتالیا را دارد باعث تمدید اقامت میشود و برای دریافت اقامت دائم باید ثابت شود که زوج با هم در یک خانه بیش از 2 سال است که زندگی میکنند

اقامت دائم ایتالیا

تمام انواع اقامتهای ایتالیا ( مخصوصا اقامت تحصیلی ) موقت است و تمدید آنها یک هر سال و در مواردی خاص 2 سال یکبار است. برای دریافت اقامت دائم متقاضی باید شرایطی داشته باشد که ذیلا اشاره میکنیم:

  • اول از همه اینکه آخرین اقامت نباید تحصیلی باشد ، چون همانطور که قبلا اشاره کردیم اقامت تحصیلی به اقامت دائم تبدیل نمیشود و اقامت قبلی باید اقامت دیگری مثل کاری باشد.
  • هنگام درخواست باید 5 سال پیوسته تاریخ شروع اولین اقامت گذشته باشد.
  • باید مدرک معتبر زبان ایتالیایی در سطح A2 داشته باشید
  • باید درآمد رسمی ثبت شده برای 3 سال متوالی ارائه کنید.
  • احراز محل سکونت برای متقاضی که کارشناس دولت واقعی بودن سکونت شما را تائید میکند.

دریافت پاسپورت و شهروندی ایتالیا

ایتالیا که خود از اولین کشورهای تشکیل دهنده اتحادیه اروپا و نیز حوزه شنگن بوده است دارای رتبه دوم معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورتهای جهان میباشد ، یعنی پاسپورت ایتلیا معتبرتر از پاسپورت کشورهایی مثل آمریکا ، کانادا ، انگلستان و استرالیا است. اعتبار پاسپورت هر کشور به این موضوع بستگی دارد که شهروندانش به چند کشور میتوانند بدون دریافت ویزا سفر کنند. با پاسپورت ایتالیا به بیش از 175 کشور جهان بدون دریافت ویزا میتوان سفر کرد ، یعنی برای سفر به این کشورها یا کلا نیاز به ویزا نیست و یا در فرودگاه مقصد ویزا صادر میشود و یا اینکه با ویزای الکترونیک وارد کشور میشوند.

شرایط دریافت پاسپورت ایتالیا

بعد از اینکه شما در ایتالیا 10 سال مقیم و ساکن بودید میتوانید برای دریافت پاسپورت اقدام کنید و هیچ روش و مدلی  برای دریافت پاسپورت کمتر از 10 سال وجود ندارد. برای پاسپورت ایتالیا متقاضی باید شرایطی داشته باشد که ذیلا اشاره میکنیم:

  • باید 10 سال کامل و پیوسته ساکن ایتالیا باشد ، برعکس اقامت دائم که گذشت 5 سال از ثبت اولین کارت اقامت شرط تقاضا است ، در مورد پاسپورت 10 سال از تاریخ ثبت رزیدانس یعنی سکونت در مکانی تائید شده توسط شهرداری ، شرط تقاضای پاسپورت است.
  • باید مدرک معتبر زبان ایتالیایی در سطح B1 داشته باشید
  • باید درآمد رسمی ثبت شده برای 3 سال متوالی ارائه کنید.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه هم از کشور ایتالیا و هم ایران.

توصیه های ضروری به دانشجویان برای قبل و بعد از سفر به ایتالیا

نکات مهم قبل از سفر

  • تاریخ پرواز خود به ایتالیا را حداقل 10 تا 15 روز قبل از شروع کلاس ها تنظیم کنید، تا فرصت کافی برای ثبت نام دانشگاه و اجاره منزل و تشکیل پرونده اقامت داشته باشید.
  • برای رزرو بلیط ترجیحا از پروازهای مستقیم مثل ایران ایر استفاده کنید.
  • چون دریافت بورسیه و خوابگاه مخصوصا برای 6 ماه اول قطعی نیست و دریافت چنین کمک هایی زمان بر است لذا برای پوشش هزینه های خود در ابتدا حداقل 4 تا 8 هزار یورو همراه داشته باشید.
  • بخشی از پول همراه خود را بصورت اسکناس های 20 تا تا حداکثر 200 یورویی داشته باشید( نه 500 یورویی).
  • جهت تشکیل پرونده دانشجویی در کنسولگری ایران اصل کارت ملی و شناسنامه خود را به ایتالیا بیاورید.
  • تمام مدارک تحصیلی و شناسنامه ترجمه خود را در کنسولگری ایتالیا تأیید کنید و پاسپورت و مدارک دیگری مثل برگه پذیرش، نامه های دریافتی از سفارت و رزرو هتل خود را در هنگام پرواز و کنترل پاسپورت در فرودگاه ایتالیا در دست داشته باشد و به هیچ وجه این مدارک را در قسمت بار نگذارید.

نکات مهم بعد از سفر

  • نحوه رسیدن

    هر فرودگاه ایتالیا با اتوبوس و قطار به شهر متصل است که بسته به شهر، معمولاً در یک ساعت یا کمتر به مرکز می‌رسند. با وسایل نقلیه عمومی از مرکز شهر می توانید به دانشگاه یا محوطه دانشگاه بروید. اگر برنامه تحصیل به زبان انگلیسی دارید و به زبان ایتالیایی آشنایی ندارید برای 5 روز اول ورود به ایتالیا از یک راهنمای با تجربه و یا دوست ساکن در ایتالیا کمک بگیرید و در کل این نکته مهم است که شما بدون دانستن زبان ایتالیایی در خارج از دانشگاه راحت نخواهید بود بنابراین یادگیری زبان ایتالیایی را از ایران برنامه ریزی کنید. در اولین سفر که هنوز محل سکونت ندارید وسایل غیر ضروری همراه نداشته باشید.

  • اجازه اقامت

    شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قصد دارند بیش از سه ماه در ایتالیا بمانند باید برای مجوز اقامت اقدام کنند. تمام خارجی هایی که ویزای تحصیلی دارند باید ظرف هشت روز پس از ورود به ایتالیا، اجازه اقامت درخواست کنند. ابتدا باید به یکی از دفاتر پست مراجعه کنید تا فرم (KIT) را پر کنید و مدارک مورد نیاز - گذرنامه، گواهی دانشگاه و غیره را ببرید. در اداره پست، تاریخ مربوط به قرار ملاقات در اداره پلیس (Questura) را به شما می دهند ، اداره پلیس مجوز اقامت شما را به مدت یک سال صادر می کند.

  • محل اقامت

    قیمت خوابگاه دانشجویی از شمال تا جنوب به طور قابل توجهی متفاوت است و به شهر بستگی دارد. البته قیمت ها در میلان بسیار بالاتر از مثلاً باری یا حتی جنوا خواهد بود. با این حال، بسیاری از دانشگاه ها برای دانشجویان خوابگاه ارائه می دهند که هزینه آن در حدود 150-400 یورو در ماه است. اگر در خوابگاه اتاق ندارید آرامش خود را حفظ کنید. اکثر شهرهای دانشگاهی، فضاهایی برای دانشجویان یا آپارتمان‌هایی برای اشتراک‌گذاری با دوستان یا همکلاسی‌های خود ارائه می‌کنند.

  • بیمه سلامت

    الزامات بیمه درمانی را بررسی کنید و مطمئن شوید که پوشش کافی دارید. برخی از دانشگاه ها ممکن است با ارائه دهندگان بیمه همکاری کنند، و شاید لازم باشد که به طور مستقل بیمه بخرید.

  • بانک

    یک حساب بانکی محلی باز کنید تا تراکنش های مالی را ساده کنید و امور مالی خود را مدیریت کنید. بسیاری از دانشگاه ها دانشجویان را در راه اندازی حساب بانکی در طول برنامه های توجیهی راهنمایی می کنند.

  • شبکه سازی و اجتماعی شدن

    با سایر دانشجویان بین المللی و افراد محلی ارتباط برقرار کنید. در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید، به باشگاه ها بپیوندید و در فعالیت هایی که توسط دانشگاه برگزار می شود شرکت کنید. این یک راه عالی برای ملاقات با افراد جدید، پیدا کردن دوستان و پیوستن به جامعه است.

  • برنامه های توجیهی

    در هر برنامه آموزشی سازماندهی شده توسط دانشگاه شرکت کنید. این برنامه ها اطلاعات ارزشمندی در مورد امکانات پردیس، منابع دانشگاهی و خدمات دانشجویی ارائه می دهند و فرصت هایی را برای ملاقات با دانشجویان و اعضای هیئت علمی ارائه می دهند.

  • سفر در ایتالیا و اروپا

    از زمان خود در ایتالیا برای کشف این کشور و مقاصد اروپایی همسایه استفاده کنید. با گزینه های حمل و نقل آشنا شوید و در طول تعطیلات تحصیلی خود برای سفر برنامه ریزی کنید. فرهنگ محلی را بپذیرید و با جامعه ارتباط بگیرید. در رویدادهای فرهنگی شرکت کنید، غذاهای محلی را امتحان کنید و تاریخ و سنت های منطقه را کشف کنید.

بزرگترین فرودگاه های ایتالیا

  • فرودگاه لئوناردو داوینچی-فیومیچینو، رم     
  • فرودگاه لیناته میلان
  • فرودگاه بین المللی مالپنسا، میلان               
  • فرودگاه ال سریو برگامو
  • فرودگاه گوگلیلمو مارکونی بولونیا    
  • فرودگاه مارکوپولو ونیز
  • فرودگاه فالکون-بورسلینو، پالرمو                
  • فرودگاه بین المللی ناپل
  • فرودگاه کاتانیا-فونتاناروسا                         
  • فرودگاه تورین