بورسیه و هزینه‌ها

فهرست مطالب

بورسیه های تحصیلی در ایتالیا

دانشگاه ها و سازمان های دولتی ایتالیا هر سال بورسیه های مختلف تحصیلی را برای دانشجویان در نظر میگیرند که در قالب وجه نقد، تخفیف خوابگاه و تخفیف شهریه و کارت غذای رایگان می باشد و مجموع این تسهیلات و بورس ها یکی از دلایل مهم دانشجویان خارجی برای تحصیل درایتالیا است و این بورسیه باعث شده ایتالیا تنها کشور جهان باشد که دانشجویان خارجی جهان سوم بدون رزومه تحصیلی و در همه مقاطع بتوانند کمک هزینه دریافت کنند .

بورسیه های تحصیلی به 5 دسته تقسیم می شوند و در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

بورسیه استانی یا جهان سومی DSU

این بورس مهمترین و رایج ترین بورسیه در ایتالیا است که پرداخت آن از طرف اداره بورس هر استان می باشد و به همه مقاطع تحصیلی تعلق میگیرد . مبلغ سالانه آن هر سال و در هر استان متغییر است و از 6000 تا حدود 8000 یورو سالانه میباشد و شامل پرداخت 3000 تا 5000 یورو بصورت نقدی، تخفیف خوابگاه، تخفیف شهریه دانشگاه، کارت غذای رایگان و سایر تسهیلات دانشگاهی است که مجموع این تسهیلات ، تخفیف ها و پول نقدی بین 6000 تا حداکثر 10000 یورو در سال است.

بورس علمی در مقاطع مختلف Full Scholarship

دانشگاه ها و مؤسسات معتبر ایتالیایی برای دانشجویان ممتاز که در مقاطع قبلی تحصیلی خود معدل بالایی داشته اند بورسیه های متنوع علمی ارائه می کنند که با توجه به دانشگاه های مختلف، شهر محل تحصیل و رشته تحصیلی میزان و روش پرداخت آن متفاوت است.

  • بعضی از بورس ها از ابتدا و قبل از شروع تحصیل هر سال اعلام می شوند و بعضی دیگر در حین سال تحصیلی به دانشجویان اعلام میگردند.
  • بعضی از بورس ها توسط شرکت های بزرگ ایتالیایی و حتی اروپایی به دانشجویان پرداخت می شود، مثل شرکت نفتی ENI ایتالیا که دانشجویان مهندسی نفت با معدل بالا را بورس می کند.
  • در مقطع لیسانس بورس علمی بسیار کم و فقط محدود به 3 دانشگاه پلی تکنیک میلان و تورین و دانشگاه ونیز برای تعداد محدودی از رشته ها و پس از بررسی رزومه دانشجو و مصاحبه علمی از بین کسانی که معدل دیپلم بالای 19 دارند بورس اعطاء میشود. البته داشتن نمره بالای آزمون SAT (ازمون جهانی برای دیپلمه ها برای ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان ) بسیار مؤثر است.
  • اگر چه در مقطع فوق لیسانس تعداد بورس های علمی از نظر تعداد دانشگاه های عامل و رشته ها گسترده تر از مقطع لیسانس است اما در مقایسه با دوره دکترا از تنوع بسیار محدودتری برخوردار است و با داشتن معدل بالای لیسانس ، رزومه عالی ، مدارک معتبری چون GMAT، GRE، مقاله و مواردی مثل نمونه کار و داشتن پروژه برای دریافت بورس مؤثر است. معمولا در این مقطع دانشگاه های پلی تکنیک میلان و تورین، ساپینزای رم و دانشگاه بلونیا فعال تر هستند. مبلغ این بورس سالانه بین 10000تا 14000 یورو است.
  • در مقطع دکترا این مبلغ از حداقل 14000 یورو در سال تا حداکثر 22000 یورو می باشد که بصورت ماهانه طی 12 ماه در هر سال پرداخت می شود و برای دانشجویانی که پروژه مشترک با کشورهای دیگر دارند این مبلغ بین 30 تا 50 درصد افزایش می یابد.
  • دریافت این بورسیه به عوامل مهمی چون معدل بالا، رزومه عالی و مخصوصا پروپزال تحقیقاتی کارآمد و نوآورانه، مقالات علمی ، پژوهش و تجربه کاری مرتبط، مدارک تخصصی ، ثبت اختراع، مدرک زبان و نمونه کار مرتبط بستگی دارد.

بورسیه تحقیقات خارجی

این نوع بورسیه به دانشجویانی که بخشی از دوره تحقیقاتی خود را در یکی از دانشگاه های پارتنر و طرف قرارداد با دانشگاه ایتالیا بگذراند تعلق میگیرد و مبلغ آن بین 4000 تا 10000 یورو است.

بورسیه ERASMUS

این بورسیه که مربوط به تبادل دانشجو بین اروپا است و به دانشجویانی که بخشی از تحصیل خود را در یک کشور دیگر اروپایی سپری کنند تعلق می گیرد. شامل پرداخت نقدی و تسهیلات اقامتی است و مبلغ آن از 6000 تا 10000 یورو برای یک دوره است.

بورسیه دانشجویان ممتاز

این بورسیه که مبلغ آن  6000 تا 10000 یورو است از طرف دانشگاه به دانشجویان ممتازی که در هر سال تحصیل موفق شوند از مجموع نمره 110 حداقل نمره 100 را کسب کنند تعلق میگیرد.

نکات مهم در مورد بورس استانی DSU

  • بیشتر به مقطع لیسانس و فوق لیسانس تعلق می گیرد و مبلغ آن در استان های مختلف متغیر می باشد ؛ در مقطع دکترا به ندرت با این بورس موافقت می شود.
  • هیچ نوع تعهدی برای بازپرداخت این بورس وجود ندارد و کاملا رایگان است.
  • حدود 2000 از آن بابت کمک هزینه سکونت و مابقی برای سایر هزینه ها
  • زمان درخواست این بورس معمولا تا ماه آگوست است.
  • برای ثبت نام و درخواست بورس تهیه مدارک مالی که نشان دهد درآمد سرپرست خانواده کمتر از 10000 یورو در سال است لازم است و اساسا هدف از این بورس کمک به دانشجویان با درآمد ضعیف خانوادگی است، لذا با توجه به محدود بودن تعداد این بورس اگر دارای وضعیت مالی خوبی هستید توصیه اخلاقی این است که با عدم درخواست آن اجازه دهید دانشجویان ضعیف برای تحصیل فرصت داشته باشند و اصلا برای بدست آوردن به تهیه و جعل مدارک واهی متوصل نشوید.
  • برای تمدید این بورس در سال دوم دانشجو موظف است 20 تا 35 واحد درسی سال اول خود را بگذراند (برای هر رشته تحصیلی متفاوت بوده و تقریبا نصف واحدهای یک سال باید پاس شود )
  • نصف مبلغ بورس در 3 ماه اول تحصیل و نصف دیگر بعد از پاس کردن واحدهای تعیین شده در ترم دوم به حساب دانشجو واریز میشود
  • با توجه به مشروط بودن پرداخت بورس به گذراندن واحدهای درسی، بهتر است دانشجو کل هزینه سال اول خود را به همراه داشته باشد.
  • اگر تعداد واحدهای لازم پاس نشود، بورس باطل میشود و شما باید مبلغ دریافتی را مسترد نمائید.
  • بورس استانی حداکثر برای تمام سال های تحصیل هر مقطع پرداخت می شود.
  • بورسیه استانی به همه رشته ها تعلق میگیرد و داشتن رزومه ضعیف یا قوی و معدل در آن تاثیر ندارد.
  • هدف ایتالیا از پرداخت این بورس امکان تحصیل برای دانشجویان مستعد و مشتاق تحصیل کشورهای جهان سوم که از لحاظ مالی قادر به پرداخت هزینه تحصیل و زندگی خود در ایتالیا نیستند.

مدارک مورد نیاز بورس استانی

  • تکمیل فرم درخواست بورس
  • ترجمه شناسنامه والد یا والدینی که هزینه دانشجو را پردات میکند
  • ترجمه اجاره نامه محضری (اگر مستأجر هستید)
  • ترجمه منابع درآمد و مدارک در آمد والدین مثل فیش حقوقی
  • ترجمه گواهی ارزی صادره از بانک مرکزی ایران
  • اقرارنامه محضری اعضای خانواده ای که کار نمی کنند مثل مادر، خواهر، برادر.

هزینه تحصیل در ایتالیا (شهریه ، مسکن و ...)

شهریه

شهریه سالانه دانشگاه های دولتی ایتالیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز رشته های گروه پزشکی حدود 1000 الی 4 هزار یورو است که امکان دریافت تخفیف از 10 تا 90 درصد پس از دریافت بورس وجود دارد. در مقطع دکترا شهریه خیلی کمتر از مقاطع قبل بوده و سالانه از 300 تا 1200 یورو متغییر است و در این مقطع هم امکان دریافت بورس های علمی و یا استانی وجود دارد.

هزینه سکونت یک دانشجو در ایتالیا

بخش عمده هزینه و زندگی دانشجو شامل هزینه سکونت می شود که با توجه به انتخاب سکونتگاه، این هزینه متفاوت است. از خوابگاه های دانشجویی گرفته تا اجاره آپارتمان مستقل ، اجاره اتاق مستقل و یا اتاق مشترک و اینکه آپارتمان یا اتاق شما در یک شهر بزرگ باشد و یا یک شهر کوچک ، قدیمی باشد و یا مدرن، مرکز شهر یا حاشیه شهر باشد و نیز هزینه شارژ واحد مسکونی که همگی در میزان اجاره تاثیر گذار هستند. در مجموع اجاره از حداقل ماهی 200 تا میانگین 800 یا بالای 1000 یورو متغیر است.

سایر هزینه ها

هزینه غذا، شارژ تلفن و اینترنت ، هزینه حمل و نقل و هزینه خرید ملزومات دانشگاهی که معمولا بین 300 تا 700 یورو می باشد، البته در مورد هزینه غذا دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه اکثر دانشگاه ها کارت غذایی یک ساله تقریبا رایگان برای خرید یک وعده غذا در روز به دانشجو می دهند و نکته دوم اینکه با تهیه مواد اولیه غذایی از سوپرمارکت و پخت غذا در منزل میتوانید هزینه خود را به مراتب کاهش دهید ( در مقایسه با غذای رستوران)

خوابگاه و مسکن دانشجویی

خوابگاه دانشگاه

  • متعلق به دانشگاه هستند و در داخل دانشگاه و یا اطراف آن قرار دارند و کم هزینه ترین روش سکونت برای دانشجوهاست و برای دانشجویان بورسیه هزینه آن از 30 تا 60 درصد پایین تر است
  • دارای اتاق های تک نفره و دو نفره هستند و امکاناتی نظیر؛ سالن کامپیوتر، سالن مطالعه، باشگاه ورزشی، اتوشوییی، انبار، سالن غذاخوری را دارا می باشند
  • به علت تقاضای بالا برای این خوابگاه ها باید در فصل بهار و تابستان درخواست ثبت نام کرد و ممکن است حتی 1 یا 2 ترم در لیست انتظار باشید، هزینه هر نفر ماهانه از 200 تا 450 یورو متغیر است.

خوابگاه خصوصی

این خوابگاه ها مربوط به بخش خصوصی است و هزینه های بیشتری دارد و با امکانات و شرایط گوناگونی در شهرهای مختلف وجود دارند و هزینه ای بین 300 تا 1500 یورو دارد

آپارتمان و سوئیت خصوصی

در همه شهرها و محله ها با توجه به سلیقه و بودجه شما در ابعاد مختلف و امکانات و بصورت مبله و نیمه مبله یافت می شود. از طریق آگهی روزنامه ها یا بنگاه املاک یافت می شوند. اکثرا برای اجاره به دانشجوهای خارجی سختگیر هستند و در بعضی موارد دانشجو باید ضامن داشته باشد. معادل 3 تا 6 ماه اجاره بعنوان ودیعه میگیرند. اجاره ها هر ماه و گاهی هر 3 ماه یکبار بصورت پیش پراخت دریافت می کنند. قرارداد معمول  در ایتالیا 8 ساله است  و مستأجر 3 تا 6 ماه قبل از رفتن باید به مالک اطلاع دهد.

آپارتمان و سوئیت مراکز خیریه

مؤسسه های خیریه در شهر های مختلف ایتالیا مالک مجتمع های مسکونی هستند که هدف آنها اجاره با قیمت بسیار پائین ( کمتر از نصف قیمت رایج) به افراد نیازمند و آسیپ پذیر است مثل معلولان و دانشجویان کم درآمد .

کار دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر به دانشجوی خارجی که دارای اقامت تحصیلی است، اجازه می دهد تا در کنار تحصیل کار کند، مشروط بر اینکه کارمند باشد و مدیر یا صاحب کسب و کار نباشد و فقط به صورت پاره وقت کار کند و مجاز به کار تمام وقت نمی باشد و کلا دو شرط اساسی در ایتالیا برای کار دانشجویی عبارتند از:

دانشجو باید به عنوان کارمند کار کند و مادامی که کارت اقامت دانشجویی دارد نمیتواند کسب و کاری برای خود راه اندازی کند و اگر با اقامت دانشجویی یک کار رسمی مثل شرکت به نام خودش ثبت کند در هنگام تمدید کارت اقامت اجبارا باید اقامت دانشجویی را به اقامت کاری تبدیل کند.

ساعات کار سالانه او طبق قوانین ایتالیا نباید از 1040 ساعت (یعنی 20 ساعت در هفته و 4 ساعت در روز) تجاوز کند. توضیح اینکه دانشجویان اتحادیه اروپا مشمول این محدودیت ها نیستند.

انواع کار پاره وقت دانشجویی

راه های مختلفی برای کار یک دانشجو وجود دارد. در نظر داشته باشید به عنوان یک دانشجو شرایط بسیار متفاوتی با دانشجوی دیگر دارید. پس طبق شرایط خود در جستجوی کار باشید، شما به یک شغل پاره وقت که انعطاف پذیر و با دستمزد خوب باشد نیاز دارید. ممکن است زمان شما به دلیل دروس محدود باشد و گاهی اوقات ممکن است در هفته بدلیل امتحان اصلا فرصت کار نداشته باشید. با این حال، اگر دانشجوی اتحادیه اروپا نیستید و اگر زبان ایتالیایی را نمی دانید، شانس و گزینه های استخدام شما کاهش می یابد.  گزینه های رایج برای کاری دانشجویی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

1 – برگزاری کلاس های خصوصی (زبان)

تدریس آنلاین به زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگری) یکی از بهترین گزینه ها است. به لطف این دوره ها، می توانید در ازای دریافت هزینه به افراد بسیاری از نقاط جهان زبان انگلیسی را آموزش دهید.

2 – توسعه نرم افزار

مشاغلی مانند طراحی وب، وبلاگ نویسی حرفه ای، توسعه وب، طراحی گرافیک، بازاریابی شبکه های اجتماعی یا ویرایش ویدیو. تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر است ، برای امرار معاش در دوران دانشجویی در ایتالیا، به راحتی می توانید با کمک freelancer.com یا fiverr.com شغلی پیدا کنید.

3 – کار در دانشگاه

هر دانشگاه تعداد محدودی دانشجو برای این شغل می پذیرد که به طور متوسط ​​در ازای هر ساعت 17 یورو پرداخت می شود. به همین دلیل، یافتن شغل در دانشگاه دشوار است. مشاغلی ساده ای مانند کار در کتابخانه یا کمک به کارکنان در برنامه های تبادل دانشجو دارید. روش درخواست هر دانشگاه برای این فرصت ها به طور کلی متفاوت است. اما به طور کلی، دانشگاه ها در ابتدای هر ترم تبلیغاتی را در صفحات دانشجویی قرار می دهند .

4- نگهداری از کودکان

شما می‌توانید نگهداری از کودکان به زبان انگلیسی را انجام دهید، از آنجایی که یادگیری هر زبانی برای کودکان خردسال از طریق قرار گرفتن در معرض آن آسان‌تر خواهد بود، اگر نشان دهید که از یک کودک به زبان انگلیسی مراقبت خواهید کرد، شانس شما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. اطمینان حاصل کنید که تجربه اولیه نگهداری از کودک را دارید تا شانس خود را برای گرفتن شغل افزایش دهید. دانستن 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی گزینه های بیشتر شغلی در اختیار شما میگذارد.

5–  پیشخدمت

از آنجایی که تقریباً در سراسر جهان یک شغل کلاسیک است، معمولاً کار کافی برای همه وجود دارد، اما مشکل پیشخدمت در ایتالیا، دانستن خوب زبان ایتالیایی است. با این حال، به راحتی می توانید با دانش انگلیسی و سطح دانش کافی از زبان ایتالیایی خود در هتل ها، رستوران ها، بارها و کافه تریاها و در مکان های توریستی تر شغل پیدا کنید.

برخی دیگر از مشاغل حرفه ای پاره وقت رایج برای دانشجویان در ایتالیا:

 خدمات مشتریان –  معلم کلاس درسی یا ورزشی –  فروشنده در بوتیک – دستیار اداری – کارآموز مهندسی کنترل کیفیت –  امنیت اطلاعات  –  حسابداری –  دستیار فروش –  بخش فناوری اطلاعات

درآمد شغل پاره وقت برای دانشجویان بین المللی

به طور معمول در ایتالیا، حداقل دستمزد 8 یورو در ساعت است. بنابراین، شما می توانید حداقل 160 یورو در هفته و 640 یورو در ماه درآمد کسب کنید. اکثر شرکت های ایتالیایی کارآموز استخدام می کنند و بین 500 یورو تا 1000 یورو  به آنها حقوق می دهند. کارآموزی با حقوق بالا بسیار نادر است.

بیمه و درمان دانشجویان

هزینه های دارو و درمان در همه کشورها ی اروپایی برای کسانی که بیمه نباشند و از مراکز درمانی خصوصی استفاده کنند گران است ، ضمن اینکه برای دریافت کارت اقامت و یا تمدید آن داشتن بیمه اجباری است  بیمه های دانشجویی ایتالیا جزو بهترین بیمه ها در اروپا است و برای دانشجویان 2 نوع انتخاب وجود دارد:

بیمه عمومی

بیمه عمومی با اعتبار یکساله که هرسال برای تمدید و دریافت کارت اقامت، داشتن آن الزامی است و درمان های اورژانسی را شامل میشود ، مثل تصادفات و حوادث فوری و یا نیاز فوری به یک جراحی. هزینه یک ساله این بیمه بطور میانگین 80 تا 100 یورو است که اختلاف آن بستگی به شرکت بیمه و تخفیفات و یا تنوع خدمات آن است.

بیمه ASL

نوع دوم بیمه ASL است که اعتبار آن برای دانشجویان از اول ژانویه هر سال تا پایان همان سال است و اول هر سال باید مجددا تمدید گردد و افراد تحت پوشش آن پس از انتخاب یک پزشک عمومی عضو ASL برای تمام نیازهای درمانی، دارویی، جراحی و تخصصی با معرفی پزشک خود بصورت رایگان خدمات دریافت میکنند ( البته اعتبار این نوع بیمه برای خارجیانی که دانشجو نیستند برابر با مدت اعتبار کارت اقامت است و با تمدید هر باره کارت اقامت این بیمه هم تمدید میشود). هزینه یک ساله این بیمه 150 یورو است و از طریق اداره پست هر شهر میتوان درخواست کرد .

کارت دانشجویی و مزایای آن

در حال حاضر همه دانشجویان دارای کارت دانشجویی متحد هوشمند هستند که زیر نظر CIFRA است و با این کارت می توانند از تمام فروشگاه ها، مراکز تجاری و رفاهی، مترو و سیستم حمل و نقل هر شهر که با CIFRA قرارداد دارد با تخفیف خرید و استفاده کنند.

کارت منسا یا کارت غذا

در ایتالیا به کارت غذایی دانشگاه ها برای دانشجویان کارت منسا یا کارت کانتین گفته میشود. این کارت به تمام دانشجویان بومی و خارجی در تمام مقاطع تحصیلی داده میشود و هدف دولت ایتالیا کاهش هزینه دانشجویان است تا دانشجو بتواند غذایی با کیفت و کامل را با قیمتی بسیار ناچیز از رستوران دانشگاه و یا حتی رستورانهای بیرون دانشگاه که با دانشگاه قرارداد دارند تهیه کنند ( قیمت غذا برای دانشجوها حدودا 20 تا 30 درصد قیمت غذا برای مشتریانی که دانشجو نیستند ). میزان تخفیف و قیمت نهایی در هر استانی با هم فرق دارد و نیز بستگی به میزان درآمد خانواده دانشجو دارد . کارت منسا را بعد از ثبت نام قطعی دانشگاه و نیز ارائه مدارکی دال بر درآمد خانواده و از طریق ثبت نام در پورتال مخصوص منسا دریافت خواهید کرد.