کلیات تحصیل در ایتالیا

فهرست مطالب

مقدمه

اولین دانشگاه های جهان مثل دانشگاه بلونیا در ایتالیا تاسیس شدند و این یعنی ایتالیا پایه گذار و بنیان گذار علم و نظام مدون آموزشی در جهان بوده است ، همانطور که اولین بانک جهان در ایتالیا تاسیس شد که نشان میدهد باز هم ایتالیا بنیان گذار نظام مالی جهان بوده است.

کشور ایتالیا از لحاظ سهولت ورود و شرایط عالی تحصیل برای دانشجویان خارجی رتبه اول در اروپا و رتبه سوم در جهان دارد.

این کشور دارای دانشگاه های ممتاز و معتبری در رتبه های بالا و تراز اول در جهان است. مثل دانشگاه های پلی تکنیک میلان، ساپینزای رم، دانشگاه بلونیا، تورین، پادوا ، ناپل، پیزا و پاویا که برخی از آنان بیش از هزار سال قدمت دارند و این باعث میشود فارغ التحصیلان دانشگاه های ایتالیا مخصوصا در رشته های مهندسی ، پزشکی ، هنر ، مد و فشن بتوانند در بازار جهانی کار سریع استخدام شوند. ایتالیا با ایجاد تسهیلات زیادی از دانشجویان حمایت می کند.

در ایتالیا علاوه بر اینکه تمام رشته ها به زبان ایتالیایی تدریس میشود، در بیشتر رشته های کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد ولی در مقطع کارشناسی فقط برخی از دانشگاه ها و برخی از رشته ها تحصیل به زبان انگلیسی می باشد از قبیل: رشته ها ی پزشکی ، مدیریت، معماری ، مهندسی کامپیوتر و برخی دیگر از رشته های مهندسی.

هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به تمام کشورهای اروپایی پایین تر است.

تحصیل رایگان با کمک بورسیه های تحصیلی ایتالیا برای دانشجویانی که امکانات مالی خوبی ندارند وجود دارد.

نظام آموزشی ایتالیا [ تحصیلات قبل از دانشگاه – تحصیلات دانشگاهی]

سیستم تحصیلی ایتالیا به بخش­های مدارس نوزادها، مهدکودک، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه یا موسسات آموزش عالی تقسیم بندی میشود. برنامه تحصیلی تمامی مقاطع در ایتالیا تحت قوانین وزارت آموزش و تحقیقات ایتالیا است (MUR).

تحصیلات قبل از دانشگاه

مدارس نوزادان (Asilo Nido)

ورود به این مدارس اجباری نمیباشد و برای کودکان بین 3 ماه تا 3 سال است. مدرسه نوزادن موسسه ای برای رفاه و اموزش کودکان برای ورود به جامعه مدرن میباشد. و هدفهای آن: تحصیل با حمایت از والدین در رشد فرزندان، براورده کردن نیاز با در نظر گرفتن پروسه رشد سنی فرزندان، فراهم کردن محیطی برای معاشرت و ارتباط با کودکان دیگر ، الگوی فرهنگی که در ارائه خدمات تبغضی قائل نمیشود و فرهنگ حقوق کودکان نیز ترویج میابد.

مهدکودک (Scuola Materna)

در ایتالیا کودکان از 2 تا 6 سالگی به مهدکودک و پیش دبستان می روند که این دوره اجباری نیست. مهدکودک به صورت سنتی مکانی برای اجتماعی شدن کودکان و آموزش زندگی در خارج از خانواده میباشد.امروزه با توجه به اینکه پدر و مادر معمولا شاغل میباشند این مراکز به صورت تمام وقت تا 4 بعد از ظهر فعال میباشند.

دبستان – راهنمایی – دبیرستان

طول این دوره مجموعا 13 سال است یعنی از 6 تا 19 سالگی (آموزش تا سن 16 سالگی اجباری است):

دبستان: این دوره برای دانش آموزان بین 6 تا 11 سال برای مدت 5 سال میباشد. در طول این دوره دختران و پسران یاد میگیرند بخوانند و بنویسند و درک اولیه از تاریخ، جغرافی، ریاضی، گرامر ایتالیایی، علوم، موسیقی، تربیت بدنی، زبان انگلیسی و علوم کامپیوتر پیدا کنند.

دوره راهنمایی: این دوره به مدت 3 سال میباشد و برای دانش آموزان بین 11 تا 14 سال میباشد. در طول این دوره دانش آموزان دانش عمیق تری از دروسی که در دوره قبلی مطالعه کرده اند به دست می اورند.

دبیرستان: این دوره به مدت 5 سال میباشد و برای افراد 14 تا 19 سال طراحی شده است. در ایتالیا دبیرستان های  متنوع و تخصصی زیادی وجود دارد مثل دبیرستانهای زبان های خارجه، دبیرستان علوم، دبیرستان ورزش، دبیرستان موسیقی، دبیرستان هنر، دبیرستانهای فنی (لوله کشی، برقی، آرایشگری و زیبایی)  یا دبیرستان های برای اقتصاد، توریست، تکنولوژ، کشاورزی و بهداشتی.

تحصیلات دانشگاهی و آموزش عالی ایتالیا

سیستم آموزشی در دانشگاه های ایتالیا

اگر تصمیم به تحصیل در ایتالیا دارید، در اینجا می توانید اطلاعات مفیدی در مورد سیستم آموزشی این کشور پیدا کنید. در ایتالیا هم موسسات دولتی و هم خصوصی وجود دارد و آموزش برای هر کسی می‌تواند رایگان باشد.

پس از 12 یا 13 سال تحصیل( دیپلم)، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه هایی با دریافت مدرک لیسانس (Laurea Triennale) که معمولاً 3 سال طول می کشد و سپس مدرک کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale) که 2 سال دیگر طول می کشد، وجود دارد. دانشجویانی که علاقه مند به رشته های علمی یا آکادمیک هستند می توانند دوره های دکتری (Dottorato di Ricerca) را با مدت زمان 3 تا 4 سال ادامه دهند.

علاوه بر این، برنامه های مدرک تک دوره ای  یا  همان کارشناسی ارشد پیوسته(Laurea a Ciclo Unico) وجود دارد که 5 سال طول می کشد و نیز مدرک کارشناسی ارشد حرفه ای، که حداقل یک سال طول می کشد.

هر دانشجوی بین‌المللی می‌تواند برای بورسیه تحصیلی اقدام کند که در ابتدا به درآمد خانواده و از سال دوم به نمرات دانشجو بستگی دارد.

با این حال، هزینه های تحصیل از دانشگاه به دانشگاهی دیگر متفاوت است (به عنوان مثال، تحصیل در جنوب کشور بسیار ارزان تر از شمال است) اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، تحصیل در ایتالیا نسبتاً گران نیست.

همچنین تمامی دانشجویان می توانند به صورت نیمه وقت (4 ساعت در روز) کار کنند و تا حدودی هزینه های مورد نیاز را پوشش دهند.

نمرات و اعتبارات

سیستم نمره دهی ایتالیایی بین 0 تا 30 است که 18 به عنوان پایین ترین نمره برای قبولی در امتحانات است. بالاترین نمره “30 e lode” است که به این معنی است که یک دانشجو کفایتی کامل را ارائه داده است. دانشجویان نمره نهایی خود را برای برنامه کل مقطع دریافت می کنند. حداقل نمره قبولی 66 از 110 است، در حالی که حداکثر آن “110 e lode” است که معادل “دیپلم ممتاز” است.

هر موضوعی “وزن” خود را دارد که توسط سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) تنظیم می شود. برای فارغ التحصیلی موفقیت آمیز، دانشجویان باید 180 واحد برای مدرک لیسانس، 120 واحد برای مدرک کارشناسی ارشد، 360 واحد برای مدرک تک سیکلی و حداقل 60 واحد برای کارشناسی ارشد حرفه ای کسب کنند.

ایتالیا قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و جهان را دارد: دانشگاه بولونیا (1088)، دانشگاه پادوآ (1222)، دانشگاه فدریکو دوم ناپل (1224) و دانشگاه سیه نا (1240). استانداردهای بالای آموزشی کشور همیشه نمونه یک آموزش عالی و با کیفیت بوده است.

در تمام کشورهای اتحادیه اروپا با هدف تسهیل در تبادل و جابجایی دانشجویان سیستم یکسان سازی نظام آموزشی حدود 20 سال است که اجرا می شود و آموزش در کلیه دانشگاه های اروپا منطبق با 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

تقسیم بندی

مراکز آموزش عالی و دانشگاهی ایتالیا ازنظر تنوع آموزشی به 3 دسته تقسیم می شوند:

1) دانشگاه های دولتی
2) دانشگاه ها و کالج های خصوصی
3) مراکز تحصیلات عالی هنر و موسیقی

در کشور ایتالیا تحصیل دانشگاهی به سه مقطع تقسیم میشود:

کارشناسی
(Laurea Triennale = Bachelor)

این دوره سه ساله میباشد و معادل دوره لیسانس میباشد و دانشگاهای ایتالیا طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در دپارتمانهای ذیل آموزش میدهند

دپارتمانهای علمی (ریاضی، فیزیک، فیزیک نجومی، شیمی و…)

دپارتمانهای علوم انسانی (ادبیات، فلسفه، زبانهای خارجی، میراث فرهنگی و…)

دپارتمانهای فنی (معماری، مهندسی، اقتصاد و…)

کارشناسی
کارشناسی

اطلاعات کامل درباره رشته‌ها و پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی

کارشناسی ارشد
(Laurea Magistrale = Master)

این دوره معادل کارشناسی ارشد میباشد. عموما طول این دوره 2 سال میباشد و هدف این دوره ارتقاء سطح علمی و تخصصی دانشجویان میباشد.

برخی از رشته ها مانند حقوق، داروسازی، مهندسی عمران، مهندسی معماری و … به طول 5 تا 6 سال میباشد که به اسم دوره پیوسته کارشناسی (Corsi di Laurea a Ciclo Unico) شناخته میشود.

کارشناسی ارشد در ایتالیا
کارشناسی ارشد

همه چیز درباره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

دوره دکتری
(PHD)

این دوره به بلند پرواز ترین دانشجویان اختصاص یافته است. در دوره دکتری درسهای تئوری برای افرادی که قصد ادامه فعالیت در بخش های اکادمیک و تحقیقاتی را دارند ارائه میشود.

دوره های دکترا در ایتالیا به طور معمول سه تا چهار سال طول می کشد و شامل دوره های درسی در سال اول و به دنبال آن تحقیقات متمرکز و تکمیل پایان نامه دکترا است.

 
دوره دکتری در ایتالیا
دکتری

معرفی کامل دوره دکتری شامل: نحوه پذیرش، زبان، بورسیه‌ها و ...

شرایط کلی تحصیل در ایتالیا

به طور کلی شرایط و امکانات تحصیلی ایتالیا باعث رشد ورود دانشجویان خارجی به این کشور است . در نظر داشتن شرایط و پارامترهای اصلی برای تحصیل بسیار مهم است، مواردی مثل: شرایط سنی، زمان اقدام، آزمونهای ورودی، مدرک زبان.

  • شرایط سنی

    شرایط سنی خاصی یا محدودیت سنی برای تحصیل در هیچ کجا ذکر نشده است اما تجربه نشان میدهد اگر بیش از 4 تا 5 سال از تحصیل شما گذشته باشد برای پذیرش شانس کمتری دارید و نیز دریافت ویزا هم ریسک پذیر خواهد بود.

  • حداقل مدرک

    برای ورود به مقطع کارشناسی دانشجو باید حداقل دیپلم 12 ساله داشته باشد.

  • زبان تحصیل

    در مقطع کارشناسی رشته های بسیار محدودی به زبان انگلیسی ارائه میشود که کمتر از 50 رشته میباشد اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اکثر رشته ها به زبان انگلیسی برگذار میشود.

  • مرتبط بودن

    رشته ای که در ایتالیا انتخاب میکنید باید با رشته قبلی شما در ایران مرتبط باشد.

  • آزمون ورودی

    بیشتر رشته های تخصصی مثل پزشکی، معماری، مهندسی آزمون ورودی دارند.

  • مدرک زبان

    داشتن حداقل آیلتس 6 یا معادل آن برای تمام رشته ها به زبان انگلیسی اجباری است. تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان فقط برای کسانی امکان پذیر است که که مقاطع قبلی را به ایتالیایی یا انگلیسی تحصیل کرده اند و یا زبان مادری آنها انگلیسی یا ایتالیایی باشد.

  • زبان ایتالیایی

    داشتن مدرک B2 زبان ایتالیایی برای رشته هایی که به زبان ایتالیایی تدریس میشود.

امتیازات تحصیل در ایتالیا

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیش از 570 رشته در مقاطع سه گانه دانشگاهی.
  • کسب تجربه مضاعف در رشته هایی که مشترک بین ایتالیا و سایر کشورها برگزار میشود.
  • ایتالیا دارای بیشترین و متنوع ترین بورسیه های تحصیلی اروپا است که رایج ترین آن بورسیه استانی برای دانشجویان کم درآمد میباشد.
  • شهریه پایین دانشگاه دولتی که سالانه حداقل 500 تا حداکثر 3500 یورو است.
  • اعتبار بالا و کیفیت عالی آموزش دانشگاهی ایتالیا در کنار هزینه پایین شهریه و زندگی در بین کشورهای اروپایی.
  • با داشتن اقامت ایتالیا میتوانید به تمام کشورهای شنگن و غیر شنگن اروپا سفر کنید.
  • امکان کار در دوران تحصیل و دریافت اقامت کاری بعد از پایان تحصیل.
  • امکان داشتن حساب بانکی معتبر و دریافت مستر کارت و ویزا کارت.
  • تجربه تحصیل و زندگی در کشوری دارای بهترین و خوشمزه ترین غذاهای جهان و زیباترین پوشاک و مد جهان، زیباترین مکان های دیدنی جهان با فرهنگی غنی، زبانی شیرین و مردمانی مهربان و خونگرم با شهرهای پر جنب و جوش که تا نیم شب زنده و شاداب هستند، در هیچ کشور دیگری مثل ایتالیا در یک جا ملموس نیست.